HUVUDVÄRK

jag har gått 17 veckor nu och jag tror att 7 av dessa har bestått av huvudvärk.
jag har så brutalt ont i huvudet vissa dagar att inte ens två Alvedon hjälper.
jag dricker, jag sover, jag vilar, jag äter...
det sägs att järnbrist kan orsaka huvudvärk. men skulle börja med tillskott vecka 20.
det bara strålar ut från huvudet, trycker på ögon och bara gör så ont.
finns det någon här med bra tips eller vet vad det kan vara? (mer än graviditet)
 
annars är där inte mycket nytt just nu.
orkade med att gå fram och tillbaka till stan igår i en väldans långsam takt.
känns i höftparti och magen idag, men inte så att det gör ont eller är jobbigt.
och egentligen väntar jag bara på att få komma till kuratorn och rutinultraljud.
varit ifrån kuratorn nu en månad, och jag känner att jag behöver komma tillbaka.
det fungerar, men att inte få ventilera river upp mycket och tar onödig energi.
kräver tillräckligt att fysiskt orka vara gravid, vara mamma till Nova, en medmänniska.
sen ska det även kännas skönt att få komma till RUL och få bekräftat att allt är bra.
jag känner sparkar och rörelse, men det är ju ingen garanti och jag behöver lite trygghet.
 
att enbart ha haft min mens en gång sedan februari 2010 är jag så klart tacksam för.
jag är otroligt glad att tre gånger i rad blivit gravid utan att ens knappt försöka.
men jag tar det inte för givet utan bara njuter av att än en gång skapa ett liv.
jag är ingen orolig människa, utan har tillit till mig själv och de i min närhet.
men när jag väntade Tilda hade jag en oro och ångest som kom över mig.
kunde jag veta att det skulle gå fel? var det en tillfällighet? inte vet jag.
denna gång känner jag som med Nova, i situationen känner jag mig trygg. tror på detta.
men vetskapen om vad som kan hända, hur det känns, att det har hänt.
så nu vill jag bara komma till läkaren på fredag, se liten och att det är bra.
att jag känner min kropp, att jag kan ta hand om oss, att liten kan få växa sig stark.
efter fredag vet jag också mer i hur framtiden skrider,
vilka kontroller som kommer, hur jag påverkats, om mer vila behövs, sjukskrivning...
ä
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Vet inte om de e Alvedon du tar men de rekommenderas att man tar panodil när man e gravid :) jag började med järntabletter redan i v. 15 o de hjälpte mig jättemycket.

Så köp niferex o testa, de e ju inget farligt. Eller prata med din BM :)

Grattis till graviditeten och hoppas att huvudvärken blir bättre snart. O ta panodil inte Alvedon ;)

Svar: Nyfikenhet, vad är skillnaden på Alvedon 500mg och Panodil 500mg? :)
Emma Adbro

2012-07-23 @ 12:33:29
Postat av: Tilda

Synen? Kan det ju också vara, annars tror jag det är som du sa järn och vätska. Vissa känner av det lättare än andra också :/

Med Liam hade jag också en ständig oro. Men jag var nog mkt mer hormonellt påverkad under den grav och omgivningen gjorde det svårt ibland att hantera på rätt sätt. Grav med Isaac va mycket lugnare rent känslomässigt konstigt nog, man vet mer om allt, risker osv, men ändå (trots att jag va mer kass) så va man ändå lugnare.

Visst fanns där undantag ibland när känslorna bröt igenom och va svår att kontrollera, ibland kunde jag bara börja gråta, tårarna bara rann, jag va lugn men kunde inte sluta och där fanns egentligen inget som kunde ta bort det. J fanns där, stöttade och det var skönt. Men han visste snabbt att han inte kunde göra mer än just så. Summa summarum så är det inte lätt, men jag tror man behöver alla dessa känslor som kommer o går också. Man får ta allt med lugn och prata, prata, prata, om allt mellan himmel o jord. Kram

Svar: Tack <3
Emma Adbro

2012-07-23 @ 12:57:29
Postat av: Anna S

Ingen skillnad på panodil o alvedon, båda rekommenderas till gravida men inte ibumentin, ipren mfl! Lycka till på fredag!! Hoppas du går hos ngn bm som förstår din situation bra för stöttning.

Svar: Nej det var det jag tänkte :) paracetamol som verkande ämne i båda två... Därför jag undrade vad du menade med att ta Panodil och inte Alvedon :) men acetyl...och ibumpro...vet jag att jag inte ska ta som gravid - även om det är vad som annars hjälper bäst ;)
Emma Adbro

2012-07-23 @ 19:41:59
Postat av: Malin

Hej. Följer din blogg i det tysta. (kom fram till dig o prata på en fotbollsmatch)Jag hade grym huvudvärk med första. Börja i vecka 15. Min bm sa till mig o gå till min läkare eftersom det inte va järnbrist. Det visade sig vara järnbrist. Järntabletterna hjälpte direkt. Nu med andra tog jag direkt när jag börja få huvudvärk. Och det va det enda som hjälpte. Men det e såklart olika för alla. Men min huvudvärk va grym o den satt runt tinningarna o pannan. Jag önskar er all lycka i framtiden. Ni verkar vara fina människor.

2012-07-23 @ 22:12:27
Postat av: Malin

Följer din blogg i det tysta. Kom fram o prata med dig en gång på en fotbollsmatch. Jag hade samma problem med huvudvärk. Det sprängde något så fruktansvärt över tinningarna o över pannan. När jag vänta första gick jag så i flera veckor. Min bm sa att det inte va järnbrist så hon tyckte jag skulle gå till min husläkare. Där visade sig att jag visst hade järnbrist. Järntabletterna hjälpte direkt. Nu med andra hände samma sak men då började jag med Järntabletterna direkt. Fick börja med dom i v14. O järntabletter vad det enda som hjälpte. Jag önskar er all lycka i framtiden.

Svar: Tack! ...och jag tänker också att det är järn så börjar med mina niferex ett par veckor tidigt och hoppas på bra resultat - snart!! Känner mig nästan klaustrofobisk när det är som värst :) ta hand om familjen!! Kram.
Emma Adbro

2012-07-23 @ 22:21:48
Postat av: Anna S

Två olika Annor som skriver:) nej dom rekommenderar inte ibuprofen, ipren mfl. Bästa är att fråga bm eller dom på apoteket:)

Svar: Jaha, haha - så snurrigt!! :) men då är jag med!!
Emma Adbro

2012-07-23 @ 23:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0