FÖR LITEN FÖR ATT BLI EN ÄNGEL SÅ HON FICK BLI EN LITEN FJÄRIL

bakslag på bakslag. inga goda nyheter, det lades bara på sak på annan.
vad som började som en förkylning slutade i tragedi.
RS-viruset slog ut henne fullständigt. oförklarliga bakterier och virus attackerade.
hennes lungor intetgjordes, blodet förgiftades, njurarna lade av.
i åtta dagars tid fick ni dålig nyheter gång på gång placerat i våra knän,
under tiden såg vi vår lilla, lilla flicka kämpa och brytas långsamt ner.
hon var stark, hon var envis - men kroppen orkade inte mer.
en hjärnblödning var ostoppbar och en evig vilan låg framför vår flicka.

när det gått en vecka fick vi en hel dag utan jobbiga besked. lugnet före stormen.
nästa morgon gick jag bort med gott mod, pussade min sovandes flicka och satte mig.
klockan blev tio på förmiddagen. de kikade på henne som de gjorde en gång i timmen.
allt såg ut precis som vanligt.
andré och lina var på väg ner.

en kvart senare dimper syresättningen i högra sidan på huvudet.
persienner drogs för och hennes ögon kollades. inget.
hon reagerade inte på ljuset på sitt högra öga.

det gör så ont, så ont, så ont. jag orkar inte känna efter. det gör för ont.
ultraljud konstaterade hjärnblödning. skiktröntgen konstaterade spridning.
ECMO-maskinen krävde blodförtunnande. lungorna krävde ECMOn.
blödningen startade av högt blodtryck och spred sig av blodförtunnande.
den hade spritt sig för mycket för att kunna göra något åt.
moment 22.

hoppet är det sista som lämnar en.
men i tisdags morse seglade även det ifrån mig.
kommer in i salen, dagen efter blödningen, och där låg inte min tilda.
det var ett tomt, stirrande skal som hölls igång av maskiner och mediciner.
hon gapade och stirrade. reagerade inte på något, inte ens min röst.
i nio timmars tid gjordes kontroller. allt för att inget skulle bli fel.
vi bönade och bad om att låta vår lilla flicka slippa detta lidande. låta henne få ro.

halv7 på kvällen den 28 februari 2012 trädde beslutet i kraft.
trots total avsaknad av syresättning kämpade lilla Tilda in i det sista.
i tio minuter efter maskinen stängdes av pickade hennes hjärta.
vi satt vid hennes sida. höll henne i handen. pussade henne på kinden.
vyssja och sa att det var okej. det kommer bli bra. mamma och pappa är här.
vi satt vid hennes sida och såg vår lilla, lilla bebis somna in. finna ro.

"min lilla, lilla gumma, det är okej. det kommer bli bra.
mamma är här. mamma älskar dig. mamma kommer alltid älska dig.
mamma kommer sakna sin Tilda varje dag och det kommer göra så ont.
men mamma är här nu. och det kommer bli okej. du ska sova gott.
du ska få sova gott Tilda och inte ha ont. och mamma är här.
mamma älskar dig och kommer alltid att älska dig.
pappa är här, pappa älskar dig. och Nova kommer vara världens stoltaste storasyster.
min lilla, lilla gumma. min lilla bebis. du kommer bli en fin ängel."

om och om igen. pussar och värmade hand.
sedan lade sig ett lugn över Tildas kropp. hon fick ro. och hon sover gott.
och det gör så ont. så ont.

Kommentarer
Postat av: ellenojag

Åh nu storgråtar jag här hemma igen.. gud vad stark du är <3 massor av kramar

2012-03-01 @ 10:20:26
URL: http://ellenojag.blogspot.co
Postat av: Anna

Åh vilken smärta! Hur kan sånt få ske!!!!

2012-03-01 @ 10:31:07
Postat av: Noomi

Jag har varit där. Precis där. Jag vet. Hoppet, förtvivlan, hjärnblödning som sprider sig, liten liten bebis som sakta försvinner bort, tickande hjärtslag som blir färre och färre. Sorgen och smärtan är outhärdlig. Jag kommer alltid att fattas ett barn. Går inte en dag utan att mina tankar går till vår älskade lilla dotter.

Vet vad ni går igenom och ändå inte, sorgen och saknaden är personlig och alla upplever den olika. men lider med er. Ingen ska behöva gå igenom det här. Ingen.

2012-03-01 @ 10:31:36
Postat av: Åsa

Kan inte sluta gråta när jag läser det här. Jag kan aldrig föreställa mig vad ni går igenom. Kunde inte gp ut från sidan utan att kommentera. Så ledsen för er skull, hoppas ni har nära o kära som stöttar er.

2012-03-01 @ 10:39:24
Postat av: Hanna F

Så fruktansvärt sorgligt:( gråter med er utan att ha en aning om hur det måste kännas för er. Men du skriver så otroligt fint om din vackra flicka. Tänker på er o lilla Tilda hela tiden! Kram

2012-03-01 @ 10:39:45
Postat av: Marina

Du är så stark, gråter och lider med er.....

2012-03-01 @ 10:48:55
Postat av: Anonym

Känner inte dig men är jämnårig med Andre, och har följt din blogg den senaste veckan. Tårarna rinner när jag läser detta. Så orättvist och så hemskt. Skänker er all styrka och kärlek. Ta hand om varandra.

2012-03-01 @ 10:50:46
Postat av: Frida

Vet inte hur jag hittade hit, men jag hamnade här. Jag gråter och kan inte ens tänka mig hur det känns. Samtidigt verkar du så stark och din text är så fin! Bara så omtänksam som en mamma kan vara. Känner inte dig men tänker på dig och din familj. Ingen är värd detta men jag hoppas att du kan använda din styrka och ditt sätt att skriva och berätta för att ta dig igenom det som drabbat er.

2012-03-01 @ 11:05:18
Postat av: Ia m familj

Än en gång, All kärlek å styrka till dig å din familj!

2012-03-01 @ 11:36:15
Postat av: Emma | Mamma till Kira

Tårarna rinner nerför min kind. Blir så rörd och såå himla imponerad över hur starka ni är. Kramar till er!

2012-03-01 @ 11:40:52
URL: http://ihuvudetpafrokennilsson.blogg.se/
Postat av: Sanna Svensson

Emma, detta är så gripande och så ofattbart. Massa stora kramar och stöd

2012-03-01 @ 11:51:38
Postat av: Anita Hemborg

Kära Emma.....



Så vackra ord du skriver...skickar all kärlek till dig och din familj....tur att ni har er söta Nova i allt det svarta och tunga / Kram Anita m familj

2012-03-01 @ 13:28:29
Postat av: Jenny E

Som jag sagt tidigare enma så är du otroligt duktig på att skriva och självklart ska de skrivas om och ältas om och om igen , jag tycker ni är extremt modiga och har fattat svåra beslut jag beundrar er, stötta varandra och jag ska sända all positiv energi jag har och be för lilla Tilda .... Tänker på er varje dag !

Kram viggos mamma

2012-03-01 @ 13:45:53
Postat av: Jessica

Kära Emma! Du är helt otrolig så klok så förståndig. Att tömma hjärtats innersta tankar som du gör ,skriver tömmer av dig dom stenar av sorg ni bär på. Vi bär dom med dig glöm aldrig det. Fortsätt att prata stäng inte inne något låt tankarna flyga som vita duvor mot himlen. Det är ditt sätt att bearbeta sorgen. Önskar att du när du känner lite ro sätter dig och lyssnar på Katie Melua, låten heter if you were à sailboat. Den är underbar lyssna på texten den handlar om dig pussar och kramar från mig till er.

2012-03-01 @ 14:06:39
Postat av: Sanne&Oliver

Jag känner med er och tårarna rinner ner för mina kinder! Vi finns här för er, vi är hemma varje dag! Vi vet inte vad ni går igenom men hjälper er gärna att bearbeta detta - vi lyssnar! Massa kramar till er!

2012-03-01 @ 15:05:06
URL: http://sannenilsson.wordpress.com
Postat av: Emma hemborg

Detta kan inte sägas för många ggr, vi lider alla med er, ingen människa förtjänar att detta ska hända en. Men försök nu vara starka för er andra lilla ängel, och ta det en dag i taget. Så kommer ni att ta er igenom detta, ni har ju som tur va många fina människor runt omkring er. Så kämpa på och sköt om er. Massa kramar

2012-03-01 @ 15:46:27
Postat av: Cissa

Sitter fast i din blogg, tårarna bara trillar. Finns inte ord för vad ni måste gå igenom....Hjärtat skrynklas ihop i mitt bröst....Tusen och åter tusen styrkekramar till er!

2012-03-01 @ 17:18:30
Postat av: Dessie

Vila i frid kära lilla barn <3

All styrka till er i familjen!

2012-03-01 @ 17:42:52
URL: http://dessieborgstrom.se
Postat av: Anonym

Du skriver så otroligt vackert om er lilla kämpe. Jag blir alldeles tagen. Utan att Känna er har jag de tre sista dagarna gråtit och varit oerhört berörd.



Kram

2012-03-01 @ 17:56:47
Postat av: anneli

finaste Emma... jag önskar av hela mitt hjärta att vi snart vaknar upp ur denna mardröm. min fina fina vän... jag vill bara ha dig nära & krama bort allt det onda.

2012-03-01 @ 18:23:15
Postat av: Lude

Till att börja med, jag beklagar sorgen! Fruktansvärt sorgligt! Emma det du skriver berör en verkligen! Jag hoppas att du och din familj hittar ett sätt att gå vidare , för det finns:(. Det finns en mening med allt! Och lilla Tilda kanske behövdes i den andra världen, därför lämnade hon er så tidigt. .



Ta hand om er!

2012-03-01 @ 18:24:48
Postat av: Annika Bengtsson

Emma, det gör mig ont att höra att du och din familj behövt uppleva denna tragedi! En gåva till lilla barnet är skänkt, med hopp om att ingen annan ska behöva möta det ni gör just nu.

2012-03-01 @ 18:57:07
Postat av: Linda

Jag känner inte dig men har blivit väldigt berörd av att läsa din blogg! Jag beklagar sorgen med hela mitt hjärta. Mina tanklar har gått mycket till er! Det du skriver skär in i hjärtat. Inna jag gick och la min 10 månaders dotter vinkade vi på er lilla ängel och jag bad Elli att hälsa på lilla Tilda i drömmen och krama om henne.

2012-03-01 @ 20:09:13
Postat av: Oksana Wilhelmsson

Jag ville bara skicka en kram till er. Jag gråter och lider med er... Önska att det fanns något man kunde göra för er...

Kram Oksana

2012-03-03 @ 20:17:08
URL: http://www.oksana.se
Postat av: AnnaMalin

Har suttit och läst länge och har blivit otroligt berörd av det du skrivit. Som jag gråter... Massor av styrkekramar till er. Tänker så på er lilla kämpe! <3

2012-03-03 @ 23:07:05
URL: http://annamalinsrum.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag gråter floder när jag läser hur vackert du beskriver er lilla kämpe Tilda. Jag känner inte er, men jag känner med er. Kämpa vidare! Styrkekramar!

2012-03-04 @ 06:04:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0