GAGGIGA JAG

nu tänker jag låta som en gammal, gnällig kärring - so be it
katter!
katter och djur i all ära - mysigt, fint, behövligt, förståeligt...
men det finns en anledning till varför vi inte har katt idag
- vi vill inte ha en katt, punkt.
ett par nätter i veckan; vaknar av holabalo från katterna utanför.
varje gång barnen är i sandlådan; luktar bajs och hittar bajs.
katterna springer runt här ute och det, tillsammans ovanstående,
ja det är väl sånt man får ta när man bosätter sig som oss.
MEN, och jag ber om ursäkt kära grannar som kan komma att ta illa upp
(och alla ni andra vettiga djurälskade där ute)
när kattfan ger sig in i mitt hus går faktiskt gränsen.
om jag lever ut min dröm jag hade en märklig natt,
så bli inte förvånad om jag bryter nacken av en katt eller två här.
återigen, jag ber om ursäkt kära kattägare
- men i mitt hus, här inne ränner katter på egen risk så håll i dom.


Kommentarer
Postat av: Emma Walfridsson

Jag vet precis vad du menar! Vi hade en kattjävel som gick in och pissade på vår soffa förra sommaren. Man måste väl kunna vädra i fem minuter utan att få soffan nerpissad?

2012-10-29 @ 11:54:26
URL: http://akeroe.blogg.se/
Postat av: Anonym



Tyvärr så är ägaransvaret för katter under all kritik i gällande djurskyddslag (i den nya som förhoppningsvis röstas genom snart är det åtminstone lite bättre), en katt har dessutom mycket få rättigheter och en kattägare blir sällan ställd till svars. En katt kan principiellt förstöra möbler/inredning hos någon för tusentals kronor utan att ägaren blir ersättningsskydlig (en hundägare däremot är ansvarig för allt en hund gör - även om den biter en tjuv som byter sig in i det egna huset, eller agerar i självförsvar!) - den människa som skadar ett djur däremot kan dömas för brott mot djurskyddslagen eller djurplågeri (där straffskalan sträcker sig från böter upp till fängelse i maximalt två år).

Fånga in katten och ta den till polisen där ni lämnar in den som hittegods - då får ägaren lite att göra och det kostar en liten summa att lösa ut den, vilket kanske kan få dem att hålla bättre uppsikt på sin katt.

För det är faktiskt inte katternas fel att de har oansvariga ägare som låter dem springa ute utan uppsikt!

Lite att tänka på...

2012-10-30 @ 03:50:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0