RÄTTFÄRDIGA MIG

jag berättar vår historia.
jag menar inte med det att det leder till döden bara för att man får RS.
men vad Anders Tegnell fullkomligt slätade över är allt där mellan.
det må vara ett förkylningsvirus, men det ter sig inte normalt för små barn.
jag vet.
kaoset, oron, hoppet och förtvivlan som det kan skapa och det skapar,
det delar jag med många, många föräldrar.
ens barn går från bara förkyld, till inlagd, till oförmögen att syresätta sig själva.
man är inte häftig där, det sätter sina spår. fast det inte leder till död.

jag har aldrig sagt att jag hysteriskt isolerar mig,
måla inte upp mig som någon galen morsa med förvrängd verklighetssyn.
jag håller mig borta från stora folkmassor, tar det lugnt med besök,
spritar händer och har min dotter hemma tillsammans med oss.
jag ser inte det onormala i det? jag njuter av min tid med mitt spädbarn.
det sades att ett normalt, friskt, fullgången barn är känslig ett par månader.
då RS-säsongen är cirka tre månader,
ser jag inte problemet med att vara extra försiktigt hela den perioden.
det handlar om en månad eller två mer, värt att riskera något annat?
det sades också att man som sjuk inte borde gå nära små barn.
vakna! hade alla människor haft vett att stanna hemma när de är hostiga,
då hade vi antagligen inte haft en epidemi av RSV just nu.
sen sades det att inte sluta leva normalt utan lämna syskon på dagis.
skulle det bli sjukt så får man hålla isär de hemma istället för att inte smitta liten.
för det första, att spendera tid hemma med alla sina barn är väl rätt livsdugligt?
jag älskar att få ha båda mina barn i livet nära mig, hos mig, med mig.
kan för det andra kännas mer normalt än att isolera barnen från varandra.
för det tredje, barn smittar varandra. det är en smittohärva på förskolan.
jag ljuger väl inte när jag säger att alla föräldrar vet vad jag pratar om.

så med andra ord, vad jag vill ha sagt
- nej, bli inte hysteriska men var lite vettiga. ha lite sunt förnuft.
men vet också om att små barn må klara av att födas med buller och bång,
men de är små, de är sköra. ta tillvara på dom och er tid tillsammans.
det är inga drastiska åtgärder att tänka en gång extra - är detta värt det?
det är inte svårt att i tre futtiga månader vara lite extra försiktig,
inte om det innebär en livslång tid med sitt barn utan jobbiga sjukhusbesök.
njut av era små! lev.


Kommentarer
Postat av: Elin A

Vi såg hela familjen på sydnytt igår när ert inslag visades. Så bra det gick fast att det var så sorligt! Dottern på 10 år var helt såld på bilderna på både Tilda och Milo och jag förklarade vad som hade hänt med Tilda.Fast att det snart är 6 år sedan vår ena son blev väldigt sjuk i RS så får jag fortfarande ont i magen och gråten i halsen när jag läser och ser inslag om RS. Min kusin som för en vecka sedan blev mamma för första gången har läst massa om RS oc´h vet hur det kan bli när små blir sjuka och dom är väldigt försiktiga och det känns bra. All kärlek och tankar till er. Många varma kramar Elin A

2013-01-16 @ 08:36:53
Postat av: Anonym

Min son var 6 veckor gammal när han drabbades av RS-viruset. Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv! Under ett blöjbyte fick vi ha upp honom hela 4 gånger,för han slutade andas av allt slem.
Beklagar att ni inte fick behålla lilla Tilda. Styrkekram från Finland <3

2013-01-16 @ 08:50:56
Postat av: Arijana

Du har helt rätt. Fick en son nu i dec och ja gör precis likadant spritar händerna, håller storasyster hemma från förskolan. Man ska vara väldigt försiktig och bebisar e ju väldigt känsliga för allt. Säg dej på rapport och din historia är verkligen sorlig och du verkar vara väldigt stark så kämpa på och lev för dina två barn och kämpa för dom och lilla ängeln Tilda vakar över dom och har de bra där hon är. Ville bara skriva en liten kommentar att din historia fick mej att tänka om och vara försiktig. Tack ;)

2013-01-16 @ 09:00:58
Postat av: s p i n d e l t j e j e n (och livet som nybliven mamma)

Jag håller med dig helt och hållet. Jag isolerar mig inte, men jag håller mig borta från folk.
Jag går ut och går med vagnen. Jag har besök här hemma, jag åker hem till folk (som inte är förkylda) och umgås med familjen m.m. men jag skulle aldrig aldrig aldrig ta med mig lillen in på Ica Maxi, Coop, fik/caféer, köpcentrum, Ikea, Gekås etc.... DET är att utmana ödet tycker jag.
//Barnsjuksköterska :)

2013-01-16 @ 11:05:15
URL: http://www.spindeltjejen.se
Postat av: Kajsa i Malmö

Jag såg inslaget (tre gånger tom) och du framstod inte alls som någon hysterisk, paranoid mamma. Det du sa var vettigt och viktigt. Kram på er!

2013-01-16 @ 11:49:29
Postat av: Tabita

Tyckte med Anders Tegnell var en mycket märklig man med lite empati... Det finna då verkligen inget konstigt att ha Nova hemma ett par månader från förskolan, tvärtom!!! Det är väl en självklarhet att vara lite extra försiktig i dessa tider och speciellt i er situation med tanke på vad ni gått igenom. Vår Nova är med hemma med oss, varför ta risken liksom?!
Tycker ni är modiga och starka som gjorde detta inslag på sydnytt.
Kram

2013-01-16 @ 13:02:31
URL: http://www.amatifigli.blogg.se
Postat av: Anonym

Önskar att fler tänkte som dig!!! Virus eller inte... Så fantastiskt för Nova att få tillbringa denna tiden tillsammans med dig och sin lillebror! Vad är det för fel i att vara hemma?
/Förskolläraren!

2013-01-16 @ 19:46:56
Postat av: ullis

Jag tycker att det är skit bra gjort av dig att ställa upp i tv och berätta er historia för det får oss alla att tänka en gång extra. Vi har varit jätte försiktiga med våra tvillingpojkar sen dom föddes, just bara för att vi fick höra er historia av nära och bekanta. Och jag är evigt tacksam att jag inte tagit ut mina killar i stora folksamlingar och andra smittoställen. Vi har dock endå drabbats av långvariga förkylningar och lunginflammationer. Så man ska verkligen vara försiktig, det är inte alls att vara hysterisk. Och om någon tycker att det är att vara hysterisk, så är jag gärna en "hysterisk" mamma. Kramar ifrån mig

2013-01-16 @ 20:18:51
Postat av: Caroline

Så kloka ord, du har helt rätt! Min minsta kille är 5 månader, väger hela 8 kg o hur pigg som helst:). Skulle ändå aldrig ta med honom till väla, Ikea mm nu i förkylningstider. Frågar på förskolan när jag lämnar 3-åringen om där går mkt förkylningar osv. Hade hållt honom hemma isf. Som du skriver, det är ganska livsdugligt att spendera sina dagar med sina barn. Det bästa som finns dessutom! Kram till er/Caroline W

2013-01-16 @ 21:02:56
Postat av: Yenny

Blir så arg. Har inte sett inslaget på sydnytt men blir ledsen och arg om folk tycker och tänker om hur Du hanterar världen efter Tildas bortgång. Jag fick själv barn för 12 v sedan och vi är försiktiga nu i RS-tider. Varför skulle jag inte vara det? Även om jag hoppas på att vår lille kille skulle överleva, varför utsätta honom för risken... Storasyster är hemma från fsk med mig (hon har varit sjuk varannan vecka sen hon skolades in för snart 1 1/2 år sen. Varför dra hem fskvirusen/bakterierna till en liten? Dessutom är det nu jag har tid att umgås med mina barn. Tids nog ska vi in i "ekorrhjulet" igen med arbete, fsk etc. Emma, din historia har berört mig så. Jag är så ledsen att Du förlorade din fina lilla Tilda. Och tacksam över att Du vill sprida kunskap om RS. Du gör helt rätt genom att hålla hemma Nova. Självklart!
All lycka önskar jag din familj. Jag är vän med Sophie. Är ofta ledsen över era tragedier. Så här skulle det inte bli! Gråter då jag läst din blogg. Finns inga ord.

2013-01-18 @ 00:23:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0