VACKRASTE NOVA

jag är i en sån period nu när jag bara är.
känner inget, vill inget, tänker inget...
bara frustrerad för att jag har så förbannat mycket att glädjas med.
 
så vad skriver man om här då? när verkstaden inte arbetar...
Nova - min vackra lilla Nova. klart det är Nova.
 
vem är hon? hon är min lilla tjeja.
lika arg, frustrerad, förbannad och irriterad hon gör mig,
gång på gång, dag ut och dag in,
lika mycket och oändligt därtill förgyller hon mitt liv och tar sin plats.
 
för henne kretsar världen kring henne, med eller utan lillebror.
hennes andranamn är numera Tilda och Hybris.
"här kommer Nova" vrålade hon och drog upp dörren,
detta var på förskolan första dagen efter ett par månader hemma.
"jag är duktig" och "jag är snyggenova" är vanliga meningar.
 
hon är så härlig! förbannat rolig. personlighet lider ingen nöd.
hon har precis börjar komma i form och tappar lårvecken,
men vällingamagen är större än aldrig förr med krångelmage.
men annars är hon en lite kortare, frisk och välmående Nova.
sedan några månader älskar hon att gosa igen, kramas och pussas.
finns inget bättre än en varm liten kram.
och hon är en studsare, hoppar jämnfota sedan knappa två år.
finlir i grovmotoriken och finmotoriken är hon fantastisk med,
resterande i grovmotoriken är hon nog lite för försiktigt med
för att utmana sig själv och visa vad hon går för.
men det kommer :)
 
däremot har hon, sedan väldigt tidigt, varit grym i huvudet.
hon är både en klok och smart liten flicka.
(man får skryta om sina barn, punkt)
kunniga som okunniga häpnas av ordförråd och grammatiskfärdighet.
uttalet svajade kanske ett tag i förhållande till samtalet,
men det är petitesser...
nu har hon bara lite svårt för "L" som ibland är "N"
och elefant säger hon fortfarande "telefant"...
och hon har gått från ett skånskt "jaah" till märkvärdigt "aa"
 
så ja, hon må testa sin roll som tvåårig människa
både mot Milo och framför allt utvalda "kompisar"
som kommer hit och leker med hennes leksaker...allt är "MIN" nu
min, min, min...
men det är hon, och en del i en utveckling som hon ska genom,
och hon är helt perfekt. bara perfekt.
en alldeles perfekt liten Nova i stora världen.
och jag hade aldrig kunnat vara stoltare än jag är över Nova,
hade kunnat ge henne universum.
men universum fick henne, hon finns hos mig ❤

Kommentarer
Postat av: Mormor Mia o Morfar Göran

"Vår" fina älskade lilla unge du är ju världens bästa o gosigaste Nova.
All kärlek till dig lilla godisbiten💞💞

2013-03-17 @ 12:18:22
Postat av: Leni

Hon låter som en underbar liten tösabit!
Kram

2013-03-17 @ 18:12:26
Postat av: Lina

Så otroligt vackert skrivet. Och det är klart man ska skryta om sina barn :) Man ska skryta lite om sig själv också ibland. Vi lever i ett samhälle som stundtals kan vara så fyllt av jante, så jag tror att lite egoboost emellanåt kan vara på sin plats ;)
Ha en riktigt fin dag,
Kram Lina

2013-03-19 @ 07:54:00
URL: http://linasandligaresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0