DENNA EGENTID

jag måste bara få klargöra min åsikt i frågan,
jag vet inte om vår resa bidragit till att jag provoceras,
men i ärlighetens namn - egentid...

och såhär menar jag,
nej, du kan inte skaffa barn för att du vill ha egentid.
egentid existerar inte - eller borde inte få existera.
det är inte en film du går och hyr när du väljer skaffa barn.
det är du i andra hand i samma stund som den blir till, 
för alltid.
du kommer leva och dö med detta barnet.
detta är inte ett livslångt åtagande så som en tatuering.
detta är på riktigt. detta är ett liv. din människa du skapat.
ett privilegie, ett mirakel, en gåva, du ska vara tacksam.

med det sagt menar jag inte att du inte är viktig för det.
för det är du. du är ditt barns viktigaste människa.
ingen kan ersätta dig.
du ska må bra, du ska ta hand om dig själv.
du ska se till dina behov och inte glömma bort dig själv,
för att du valt att skaffa ett barn till världen.
det är ditt ansvar som förälder, punkt.

jag säger inte att jag är en verklighetsvriden mamma,
hade jag fått välja ett ord att beskriva mitt liv som förälder,
då hade det definitivt inte varit "roligt".
för det är det inte. det är skitjobbigt!
det är okej att tycka det.
det är logistik, det är förmaningar, det är skrik,
det är mat, blöjor, bråk, städning, kostsamt...
men det hänger liksom med på köpet att skaffa barn.
och lika många gånger jag dragit lättnadens suck,
när barnen äääntligen somnat och jag kan andas ut.
lika många gånger och fler därtill, så vägs det upp.
det vägs upp av kärleken. 
av belöningen att se sina älskade små växa sig stora.
se hur de utvecklas att bli sina bästa små jag.

tiden går så vansinnigt fort, Nova är redan på sitt femte år.
femte!
fatta att snart kommer hon bli en egoistisk tonåring.
då kommer jag all tid i världens till egentid,
och kommer antagligen inte att vilja ha den alls.

jag njuter av mina barn, trots allt kaos de innebär var dag.
jag älskar varje sekund sen Nova föddes,
fast att jag ibland blir gråhårig på barnens envishet och trots.
men jag älskar ju dom, mer än något någonsin går att förklara.
jag vet att jag är villig att dö för mina barn,
jag har varit där.
jag upplever inget som kvalitetstid,
så som jag gör när jag får spendera den med mina barn.
ingen middag, ingen träning, inget socialt umgänge
kan väga upp kvaliteten som tiden med dom ger.

ta dig tid till dig själv, vårda ditt välmående.
men aldrig på bekostnad av dina barn.
plågas du av dåligt samvete konstant?
stanna då upp och prioritera om,
ditt barn har aldrig bett om mer än din kärlek och din tid.
livet är här och nu, barnen är här och nu.
njut av dom, du har skapat dom själv.
skaffa inte barn för egentid,
det finns där gott om innan du tar dig an det åtagandet.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har följt din blogg ett atg och jag beklaagar djupt det ni gått igenom. Ingen människa bör någonsin uppleva det ni tyvärr gått igenom och jag lider med er. Du vet inte vem jag är men vi har mötts vid ett par tillfällen och du hqr på förhand dömt mig via din blogg. Visar jag att jag bryr mig genom att försöka fråga om er resa har du påtalat att människor är dumma, tröga och ska hålla käften. Frågar man inte är man okänslig. Jag är inget av det, men dina ord i din blogg har skrämt mig därför är jag tyst. Det är inte för att jag inte vill men jag vet inte hur. I detta inlägg dömer du andra människor igen Emma. Ingen dömer dig så varför dömer du andra? Jag dömer inte dig för dina ord i din blogg som gör att jag inte vågar närma mig dig, jag förstår att det kan vara lätt att inte kunna hantera alla känslor och ilska man måste känna. Det är okej. Jag kanske inte vågar prata med dig men det är okej. Men Emma, du vet inte vad andra har för bagage. Vi alla är olika och alla har vi issues. De må kanske inte vara samma issues som era, men de finns där, tro mig. Vissa mammor måste kanske bara få andas. De är inte sämre mammor för det. De älskar sina barn precis lika mycket som du, det vill jag lova. Vissa kanske kallar det egentid utan att det är ett nödvändigt behov i den meningen du hör det. Jag säger bla att jag fick egentid hos frisören. Klipper aldrig du dig? Åker du aldrig och handlar utan dina barn och faktiskt kan känna en uns av space? Att det rent av är lätt? Ingen att hålla koll på. En uns egentid. Well, egentid behöver inte bli på bekostnad av barnens välmående. Oftast, om inte alltid, gör de ju då något roligt eller är hos någon annan som också älskar dem under tiden. Och oftast handlar dessa egentider, eller vad man nu välj
Er att kalla dem, omväldigt korta stunder i ett stort sammanhang. Men jag lovar attvi "egentidsmammo " älskar våra barn precis lika mycket och vill dem lika väl....

Svar: Tycker det är tråkigt att du känner dig provocerad och tar åt dig personligt. Jag har sagt det förr och säger igen - detta är min blogg med mina tankar. Det är ingen sanning - bara min ventilation för att många gånger orka med dagen.
Jag är glad att du kan unna dig att må bra själv, och du tar dig tiden att andas och må väl. Det var väl det jag också skrev i inlägget?
Jag menar inte att trampa någon på tårna, vad jag ville få sagt var att det gör ont i mig när människor stressar för att få ihop sin egentid och det i slutet blir på barnens bekostnad. Jag tycker inte det är okej. Och det står jag för! Och har hör så ofta "måste ju ha barnen på förskola för jag orkar inte" eller "det är ju inte så att jag inte älskar mina barn men jag får ju inte glömma mig" nej, jag tycker inte man ska glömma sig själv och jag tycker det är viktigt att känna av när det blir för mycket. Men jag önskar folk kunde ha I fokus att det är för att alla i familjen ska må bra... Jag blir så ledsen och trött när många (säger inte du) väljer att bara se det egoistiska med sin egentid. Jag önskar folk kunde stanna upp och se sina barn som gåva, och det är här och nu. Imorgon vet vi inget om - sluta stressa och må väl tillsammans med era barn, oavsett vad varje individ har för behov för att göra det. MITT behov är att få vara med barnen oavsett vad det gäller - kanske pga av vårt bagage. du kanske behöver få gå och klippa dig - gör det och njut. Barnen tvivlar jag inte lider för det - och du låter sund i mina öron. Det jag kritiserar är föräldrar som menar att viktigast är egentid. Det finns såna, alldeles för många. Jag tror inte de är dåliga föräldrar men jag tror de glömmer bort att njuta av livet och barnen som faktiskt är här och nu...
Emma Adbro

2015-06-17 @ 15:34:58
Postat av: Anonym

Tack för du tog dig tid att svara. Jag kände när jag skickade iväg att jag kanske lät för hård och det var inte meningen. Bara min sanning men inte sur eller vill hoppa på någon/dig för det. Sån är inte jag och fick en uns tvekan när jag hade tryckt på skicka.
Jag förstår hur du menar. Men jag vill nog tro att majoriteten som säger så menar det inte på det sätt du hör det. Ja det är jätteskönt att komma iväg, så laddar jag mitt batteri, och många andra. Men om jag hade varit tvungen hade jag självklart valt mina barn alla dagar i veckan! Mitt behov är också att få vara med mina barn! 99.9% av tiden! Jag älskar det! Jag må vilja ha öronproppar och ibland blir jag skitförbannad på gråt, skrik och tjafs men jag älskar det. Mitt i allt gråt, skrik och tjafs kanske jag häver ur mig "fasen vad jag behöver få vara för mig själv en stund!" Men inte fåglarna menar man så som jag läser att du tror det är. Alla som skaffar barn älskar dem, mest i hela världen. För majoriteten är det så åtminstone även om rötägg finns. Jag är en av dem som slutade amma tidigt för jag mådde inte bra. Andra ser det som en gåva. Inget är rätt och inget är fel. Alla människor har olika behov och det är okej. Alla ska må bra. Och mammor måste sluta skuldbelägga sig själva för jag skulle vilja se en pappa sitta och resonera på samma sätt? (Majoriteten tänker nog inte så här). En pappa som åker bort en natt när barnet är en månad gammal skulle ingen tycka något konstigt om men om en mamma gör det? Hu! Det är lätt att ta illa vid sig när man sitter på så otroligt starka känslor för sina barn men blir dömd. Tycker man som du säger ska se till alla i familjen. Småsyskon kanske mår bättre av att storasyskon är en stund på dagis. Storasyskonet mår kanske rent av bättre av att vara där en stund. Och mamman med? När storasyskon är på dagis kanske lillasyskon är en stund hos farmor och får en fin relation där och vips under tiden blir mamman fin och känner sig piggare efter ett frisörbesök. Eller vad de nu må vara. Och jisses vad härligt det är att komma hem efter en hotellnatt någon/några nätter om året som äkta makar utan barn. Den relationen måste också vårdas för att barnen ska må bra. Vilken energi man har! Istället för att 365 dagar om året totalt slita ut sig för att här kan ju jag ifrågasätta om det inte är det dåliga samvetet som gnager om man skulle lämna bort dem någon natt....?

Svar: Håller med till fullo! :) och ja - allting är en tolkning och jag vet att alla gör sitt bästa för sina barn, man är skapt så. Men tror tyvärr att dagens samhälle bidrar till stress och press istället för att inse att dygnet har bara 24 timmar - vårda dom väl istället för att vara mentalt i morgondagen. Ja detta kan bli en politisk debatt som inte är meningen. Kontenta är att jag tycker iaf att du resonerar med hjärtat för dina barn - och det är underbart i mina öron!
Ps, önskade dock att du inte valt att vara anonym ;)
Emma Adbro

2015-06-17 @ 16:27:11
Postat av: Tabita

Vad fint skrivet Emma! Tyvärr finns det en hel del som inte sätter sina barn främst och det är hemskt att se. Det gäller verkligen att ta till vara på alla små stunder man har med sina små älskade och se dem som de gåvor dem verkligen är!

2015-06-17 @ 20:47:42
Postat av: Evelina Borneling

Du skriver så fantastiskt bra!!!!
Det gäller att ge sina barn viktig och närvarande tid!

2015-06-18 @ 10:08:58
Postat av: Anonym

Detta är ett viktigt inlägg och jag håller med dig helt och fullt!! Kram

2015-06-18 @ 13:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0