NU ELLER ALDRIG

jag (läs: vi) har gått från att stirra in på en litet, litet foster genom en ruta.
allt hon gjorde, alla ljud, alla grimaser, alla värden - allt fick vi fråga om.
jag kände inte mitt barn. jag visste inte ens hur jag skulle börja att tyda henne.


med tiden började jag förstå vissa prematura signaler hon visade.
dessa växte mer och mer ihop med att hon utvecklades till en egen person.
hennes rörelser och ljud föll mer ihop med hennes personlighet snarare än "prematurt beteende"
idag får personal fråga och rådfråga mig om henne. jag vet och jag kan mitt eget barn. äntligen.

kan säga att tur i oturen är det barn nummer två. och jag är stark som mamma.
jag tror på mig själv.
många stackars förstföderskor här bli schizofrena av alla sköterskor och skötares alla åsikter.
gör si, gör så. använd napp, försök vänta med napp. amma, pressa, stressa. sonda och känn av.
det är bra, det är dåligt. du kan, du ska inte. barnet hit, medicin dit...bla bla bla.

snälla mammor (läs: föräldrar), till prematura som inte, tro på er roll.
ni känner ert barn. ni lär känna ert barn. det är ni och er vardag som ska gå ihop i slutändan.
lyssna på tips, ta till er ideér. testa, försök men TRO PÅ ER SJÄLVA! ni kan.

för att ge självförtroendet vad gällande kroppen min en extra kniv i ryggen,
har jag tittat på "kardashians" och "girls next door" nu... bu-hu
nej, jag ska inte spackla nyllet och gå i kort, kort så fort dagens ljus letat sig in genom persiennerna.
men jag saknar mig själv. vill känna mig fräsch (lycka till när du ammar tänker du:)
känna mig lite stolt över mig själv och hur jag behandlar min själs bärare. (kroppen)
nu mest ignorerar jag den och ger lite tjyvnyp allt som oftast :) men jag är för fan småbarnsmamma!

...men det vill jag inte gömma mig bakom för alltid.
ska försöka få in lite av min gamla vardag (nej, inte deff och gym 6ggr/veckan med PT)
vill ut. röra på mig. ta hand om mig själv. lagra energi på rätt sätt. orka. må bra. äta hälsosamt.
kan myyyycket väl bli så att en kategori "hälsa: kropp&själ" eller motsvarande dyker upp.

resterande plats i bloggen dock kommer bestå av mjölkfläckar och bajsblöjor ett tag till! :)
no worries.
dock kan jag säga att min tid som ängelholms paris hilton med flaskor och dylikt är över.
bilder med mig och alkohol är antingen kommande parmiddagar eller sentimentala inlägg.


...så hej då fjortis. hej beach 2012 (med två kids:)!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0