SKULLE FÖDA OM 10 VECKOR

liten nova var inte heller så stor

 

jag sitter i Andrés del av sängen och känner hans lukt kvar i sängkläderna.

han har varit här en sväng idag på lunchen och ätit med mig,

men det är inte samma sak. inte som att få vara hemma och vara familj.

känns mystiskt att inte bara få vara. får se det som att klarar vi detta, klarar vi allt

 

TILDA

lilla fisen växer på och ska vägas idag, kan hon kommit över 1400g tro?

imorgon är hon 31 veckor gammal, i korrigerad "magålder" så att säga.

okorrigerat är hon snart en månad...

ska inte tjata om hur hon vuxit, hon börjar bli en bebis. en riktigt liten bebis.

jag tycker hon börjar bli stor, här kan man tala om relativitetsteorin...

men så fort jag ser en normalstor bebis inser jag hennes lilla kroppsmassa.

prematurkläderna som finns här i storlek 40 är brutalt förstora, då förstår jag igen.

 

läkaren var och pratade med mig och André idag om Tildas allmäna tillstånd.

hon kommer att under eftermiddagen få en blodtransfusion till, liten bebis med låga värden.

åter igen poängterade läkaren att det är inget fel på Tilda, hon är bara tidig och liten.

de åkommor hon har och hjälpen hon kräver är mer regel än undantag. lugnande!

inga löften ges givetvis, men delmålen börjar kunna skådas i fjärran.

hon har mindre och mindre behov av CPAPen, värme och fukt sänkes suggsesivt i kuvösen.

beroende på hennes kapacitet att hålla värme kan vi nog räkna ett par veckor till i sluten kuvös.

sen kommer hon få komma ut i öppen säng med värmedyna!

förhoppningsvis är hon så stark och vital om fyra veckor, då hon närmar sig 35 veckor,

att hon kan få kopplas ur den intensiva övervakningen till mindre apnélarm och dylikt.

 

när vi väl kommit så långt borde det inte dröja länge till vi får in henne på rummet

...sen kan vi få komma hem! kanske med hemvård, men vi kommer få vara hemma.

jag och André ska få vara hemma tillsammans med våra barn. barn i plural...

men just nu är det en dag i sänder. ett steg i taget. kämpa lilla gullunge!

 

jag väntar på att de ska sätta nål till blodtransfusionen nu, så tar en kopp kaffe.

sen ska jag gå bort till liten Tilda och mysa några timmar till med henne nära.

tack till allas hängivenhet och tilltro, er styrka blir vår


Kommentarer
Postat av: Sanne&Oliver

Underbar bild på Nova! Tänk att ni har två så godingar nu:)Kämpa kämpa lilla Tilda så du snart får komma hem!

2012-01-09 @ 21:21:09
URL: http://sannenilsson.wodpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0