DANSAR GENOM SORGEN

min lillasyster är en av Novas faddrar genom livet.
varje födelsedag har hon fått ett album med bilder och stöd genom livet.
Nova älskar dom och kikar i de flera gånger per dag.
när Tilda dog gjorde Lina ett till henne också.

det albumet står på bänken i hallen, där Tildas ljus och minnessaker är.
ser det om och om igen varje dag.
men jag förmår mig inte att titta i det speciellt ofta.
jag är van att se omslaget men det som inte är rutin är skrämmande.
men igår tog jag och Nova ner det på golvet för att titta i det.
Tilda är en naturlig del i hennes vardag, Tilda är något vi pratar om.
men nu har hon kommit till punkten när hon frågar vem hon är.
och hon är bara två år, livet och det som inte finns är abstrakt.
hon pratar om Tilda, hon pratar om Tristan. de finns, de finns inte.
dom är tillsammans, de håller handen - men var är dom?

i albumet finns bilder från Tildas första dagar i livet.
hon är så liten och skör att Nova pekar på henne och frågar
"va hete goodan?" hon ser liten Tilda som en liten groda...
där är bilder när hon blivit min tjocka lilla, lilla bebis.
goa Tilda som Nova har stenkoll på vem hon är.
och där är bilder från hennes sista timme i livet... där hon är död.
det var länge sedan Nova såg på dom och hon funderar.
hon funderar fortfarande...
men ändå har kloka lilla Nova konstaterat att Tilda hon sover.
Tilda sover någonstans där uppe tillsammans med Tristan.

...sen reser hon sig upp, drar på sig ballerinakjolen,
drar igång en något uttjatad låt och får med sin pappa på dans.
tänk om man kunde fungera som ett litet barn ibland.
"nej, nu har jag nått det läge där jag varken kan ta till mig mer,
eller orkar att vara ledsen länge. nu dansar vi!"


Kommentarer
Postat av: Mormor Mia o Morfar Göran

Underbara ljuvliga lilla Nova hon är verkligen glädjen och en av solstrålarna i vårt liv❤❤

2012-10-24 @ 08:18:26
Postat av: Liljan

Vi kanske ska göra som barnen gör. Låta dem visa vägen! Kramar om o dansar in i framtiden med dig <3

2012-10-24 @ 15:20:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0