NÄR NYFÖDDA BLIR GROTESKA del 1

jag kände mig dum, men hade ändå en magkänsla som sa så.
Nova var beräknad till den 7 december 2010 enligt ultraljud.
...jag visste på dagen när hon vart gjord och tänkte 28 november.
jag var inställd på novemberbarn. 
något sa att jag absolut inte skulle gå över och antagligen bli tidig.

när jag vaknar en natt, gravid i vecka 35 och vattnet har gått.
just i stunden tog kanske chocken över och jag agerar i lugn.
när jag tänker efter var det rätt dramatiskt, trots hur smidigt det gick.
Nova föddes i vecka 35+1 och fick stanna fyra nätter,
varav två på värmebädd och tre med sond för att komma igång.
Nova vägde 2750g och var en stor bebis för vecka 35. 
sen dagen vi kom hem har hon räknats okorrigerat,
det vill säga inte i åtanke att hon ligger 5 veckor bakom.
det enda vi märkt är att hennes första veckor var lite förhalade.
hon log när hon var 6 veckor och var inte först med att krypa...







men trots detta så var dessa veckor en hel evighet för tidigt.
jag var så insnöad på detta datum man ges som dag att föda barn.
alla mammor vet att man inte ens är redo dagen innan BF,
och alla timmar man går över sin BF är timmar av evinnerlighet.

så för mig var fem veckor att snylta mig på halva graviditeten.
jag skulle också vagga, längta, räkna ner, gå med verkar.
vi hade ju inte ens en vagn - den skulle komma två veckor senare.
jag kände mig snuvad.
ja, allt gick bra och ingen oro var befogad,
men det blev inte som alla andra och jag missade slutet.
jag var inte redo...

...idag glömmer jag att Nova ens var tidig.
idag ser jag henne som "typ fullgången".
idag är jag hjärntvättad och ser bebisar efter vecka 30 som normalt.
allt efter vecka 30 är okej och när jag ser kvinnor gravida efter den veckan,
så tittar jag med stora ögon och beundrar hur de vågar gå hemifrån.
därför att för mig är det att leka med döden,
för mig är det att riskera en för tidig födsel med att ens gå upp ur sängen.
för mig så är bebisar över 3 kg typ fullvuxna och redo att gå...
för mig är världen lite mer snedvriden än många andras.
för mig är Tildas födsel vecka 27+2 jättetidigt 
men inte så tidigt som man kan - finns fortfarande ännu månad tidigare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0