ÅLDERSPERSPEKTIV

något hände efter jag fick barn.
jag tittar på Nova ibland och tänker 
"är du inte äldre tös?"

jag var 23 år när Nova föddes.
ung, men inte barnet själv.
tänkte rätt så annorlunda då, jämfört med idag.
hade ibland lite svårt att se nuet och var tre steg före.
stressande ibland, men var bara oerfaren av föräldrarollen,
ville ge mitt barn det bästa och planerade framåt.

jag var definitivt redo för livsomväxlingen,
fast jag stod i baren om nätterna och restaurangen övrig tid.
fast jag fram till plusset festa torsdag, fredag, lördag.
jag gjorde det för att jag kunde.
jag hade levt snabbt sen studenten och gjort allt,
allt jag behövde testa på som "ung och dum"
ibland kanske lite mer.
jag förstår folk tvivlade, och resten tycker jag är tråkig idag.

man förändras med föräldrarollen,
annars har man nog större problem...
och fem år senare är ju fem år till av erfarenhet.

men största delen som funderar på om Nova verkligen bara är fyra,
den grundar sig i sorgen.
förlust och sorg föråldrar oss.
att förlora sitt liv, sitt eget barn åldrar en med en livslängd.
perspektivet må ändras när man får barn,
prioriteringar blir nya och man ser på livet annorlunda.
men att förlora det liv, det barn man burit och fött fram,
gör perspektivet förbannat snävt och från nya vinklar,
gör prioriteringarna få men livsnödvändiga.

därför kan jag ibland titta på Nova och tänka
"fyller du verkligen bara fem? var är de andra åren?"
min själ är tung som en hundraårings.
jag har upplevt tankar och känslor fler än många gör efter ett helt liv.
men jag är faktiskt bara på mitt 28e år.
jag är inte äldre.
och jag har ett helt långt liv kvar framför mig,
ett långt liv att få se mina tre barn här och nu få växa upp.
jag ska vara med i varje steg de tar för att erövra livet,
utforska världen och andas vart andetag älskade och lyckliga.

ni är helt underbara ❤️





Kommentarer
Postat av: Life of Johanna

Vilket vacker inlägg och fina bilder på dina barn :)

2015-06-23 @ 21:30:46
URL: http://lifeofjohanna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0