FRUKTSTUND!?

jag kanske må vara av en annan generation,
än några av de fyrkantiga människor som uppfann förskolan...
men ett vanligt förekommande fenomen, förmiddagssamling och frukt.
där någonstans, och rätta mig om jag tänker fel,
tänker jag att frukt mellan frukost halv åtta och lunch halv tolv
det är till för att fylla på lite energi och mätta lite mage för att orka.
(blir du trött i huvudet av att bara lämna ditt barn så fill in the blanks...)
men många ställen verkar tänka det i termer av att checka av något.
ja, diskussionen huruvida det ska vara samling eller ej kan tas senare,
men jag tänker bara på mina barn.

mina barn dricker välling och är därav mätta som om de ätit frukost.
trots det är det lång tid att gå utan mat i lilla magen ändå till lunch.
jag tänker då att frukt är ett ypperligt mellanmål att förhindra extrem hunger.
så med betoning på mellanmål tänker jag att det är därför man har fruktstund.
men när ungen får "två bitar per barn" på en förmiddag,
där bitarna är två av tio på ett päron,
har det inte blivit lite mer av "bara för att" än att faktiskt fylla ett syfte??

jag kan säg att jag skiter i att det ska snålas,
för jag lämnar inte mina barn på förskolan för att vara ekonomisk.

tänker jag...
och nu menar jag inte specifikt barnens förskola direkt,
inte alla förskolor för den delen heller,
men tyvärr fler än vad som visat motsatsen.
så jag undrar i all välmening, hur tänker ni?



Kommentarer
Postat av: Josefin

Håller med dig!! Hemma äter E en hel banan mellan frukost och lunch men på fsk får de bara 2-3 bitar och det kan vara två klyftor clementin (!)... Hade hellre skickat med en banan till honom om det är ekonomiska anledningar till att de får så lite för jag vet att han är hungrig då!

2014-01-10 @ 19:42:54
Postat av: I & A' s mamma

Håller med! I vår kommun får alla barn ta med frukt hemifrån, hellre det än som ni har det! Barnen behöver ju skjuts i energi då dom orkar till lunch! // marianne

2014-01-10 @ 20:31:23
Postat av: Pedagog

På "min" förskola äter vi frukost kl.8.00 o lunch kl.11.00 för att det inte ska bli för långt emellan för de små barnen, ändå kan det ibland, speciellt på hösten med nya barn, behövas en fruktbit emellan. Är det verkligen enl de riktlinjer som finns att det får vara så långt mellan måltiderna undrar då jag? Bor ifs inte i samma kommun, men livsmedelsverkets rekommendationer tror jag att alla kommuner ska följa!

2014-01-12 @ 21:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0