VAR ÄR ER FÖRBANNADE JÄMSTÄLLDHET NU, FÖRSÄKRINGSKASSAN?

hej, ja, det är jag igen - gnällkärringen.
kan nog rabbla upp fler saker som är förjävliga,
än gånger som faktiskt det har fungerat smärtfritt.
men nu får det väl för fan vara nog!

först divideras det om att de ska binda 60 dagar per förälder,
istället för dagens 30 för att det ska bli "jämställt".
ni tror på allvar att en "pappa" 
(för det är väl alltid mamman som stackarn går hemma,
medans pappan det manssvinet jobbar och kommer undan
- jämställdhetstänk...)
som inte vill vara hemma kommer utnyttja dessa 60 dagar?
ni tror inte att det blir ytterligare 30 dagar som brinner inne? 
att det kanske är barnet som förlorar 60 dagar med en förälder?
att det kanske inte går tvinga alla att vara hemma?
och det kanske inte bara beror på ovilja utan är en praktisk fråga?
det kanske är så revolterande att det faktiskt är så,
att i vissa familjer VÄLJER man att dela upp det så
- att mamman vill vara hemma och pappan vill jobba.
och tänk, att i vissa familjer så kanske det funkar.
och, håll i hatten, är jämställt för den familjen. 
ekonomi, personlighet, funktion, praktik...
familjer är rätt individuella,
och vissa människors val kan staten inte styra.
provocerande tanke?

nu med Olle så går detta under VAB på sjukhuset,
intyget ger oss dessutom båda rätt att VAB samma dag.
idag gick beslutet genom att jag blev godkänd att VAB
(tog bara 26 dagar utan pengar och två påminnelser...)
jag såg att jag fattades pengar och frågade varför.
till svar fick jag att det beräknas på föräldrapenning...
för skulle han inte varit född för tidigt,
hade han inge varit i behov av Neo, och jag hade varit föräldraledig
(hade han inte varit förtidig, 
hade han varit i magen och jag jobbat...?)
men jag förstår hur de menar.
men vet ni det underbaraste i detta?
jag frågar hur min man fick hel VAB på samma dagar, samma barn.
vet ni vad jag får till svar då?
"ja, man han skulle ju jobbat.
han skulle väl inte vara hemma om det var en fullgången graviditet?"
nej Gud nej, usch och fy...
inte hade väl vi varit så fräcka och provocerande?
en pappa hemma med sitt nyfödda barn?!
och mamma lämnat dom ensamma för att jobba!?
självklart ska reduceringen pga av föräldraledighet vara på mig,
givetvis ska det ska per automatik utan att fråga,
för vem är så korkad att låta pappa vara FÖRÄLDRAledig?

tack för mig
/Emma, mamma, kvinna 
- lika bra förälder som en pappa.




Kommentarer
Postat av: Pernilla.R

Jag håller med dig! Hur jämställt är det att f - kassan ska beställa hur vi ska fördela våra föräldrardagar, jag blir så provocerad av det!
Härligt att se att det går framåt för

2015-07-08 @ 18:17:48
Postat av: Anonym

Fast det är redan 60 dgr knutna per förälder. Men förstår absolut, om det tvingad vara lika måste vi lämna på dagis efter halva tiden, min man KAN inte... Jag kan!

2015-07-08 @ 18:37:44
Postat av: Ida

Japp, är redan 60 dagar som de vill ska bli 90!!!!

2015-07-08 @ 22:48:49
Postat av: Anonym

Bag förstår inte alls vad du menar. TFP baseras på ens sgi, har din man högre får han mera per dag. Taket baseras inte på föräldrapenningen heller, det är lägre tak vid TFP.

Antingen missuppfattar jag det du skriver eller så har någon på fk gett dig åt helskotta fel svar på dina frågor.

Svar: Du har missuppfattat helt...
Emma Adbro

2015-07-11 @ 00:29:16
Postat av: Malin

Håller med - det är såååå irriterande... Mina dagar är slut, min man har sina kvar. Han har ett yrke ( brandman - obekväma tider) som gör att han redan är ledig väldigt mycket, hämtar och lämnar nästan alltid, jag har ett "vanligt" jobb mån till fredag och skulle gärna ta del av "hans" dagar för att kunna gå ner i tid... Men se det gick inte fick jag till svar...
För oss hade det varit mer jämställt om jag hade fått disponera alla dagarna...

2015-07-11 @ 12:43:37
Postat av: Malin

Håller med - det är såååå irriterande... Mina dagar är slut, min man har sina kvar. Han har ett yrke ( brandman - obekväma tider) som gör att han redan är ledig väldigt mycket, hämtar och lämnar nästan alltid, jag har ett "vanligt" jobb mån till fredag och skulle gärna ta del av "hans" dagar för att kunna gå ner i tid... Men se det gick inte fick jag till svar...
För oss hade det varit mer jämställt om jag hade fått disponera alla dagarna...

2015-07-11 @ 12:43:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0