ATT VÄNTA SIN DÖDA DOTTERS LILLEBROR

jag har hela tiden sett detta som en tredje graviditet,
ett tredje barn ska vi få äran att sätta till livet och vår familj.
men någonstans har nog en undermedveten känsla legat och grott.
vi väljer att skaffa detta barnet nu för att vi inte fick behålla Tilda.
på ett visst sätt kommer detta barn för att fylla ut tomrummet efter Tilda.
hade vi inte tvingats förlora Tilda hade vi antagligen inte skaffat barn på ett tag.
 
när vi sitter på ultraljudet och läkaren berättar att det är liten pojke i magen,
tittar jag och André på varandra och jag frågar "är det säkert?"
för mig är min bebis en flicka. andra bebis kan vara pojkar men min är flicka.
det blev nästan om en liten omställning, jag fick en tankeåterställare.
någonstans slog det mig på allvar, detta är en helt ny liten egen bebis.
det är inget liten Tilda, det är ingen som kommer att fylla ut hennes plats.
det ska inte barnet göra, och hade det inte kunnat göra fast det var en flicka.
men vetskapen om att det är en liten lillebror som gömmer sig där inne,
tydliggjorde verkligen att det är ett tredje barn, varken mer, varken mindre.
liksom Nova är just bara Nova. hon må liva upp tillvaron och lysa upp i mörkret,
men hon är bara lilla Nova och ska inte fylla ut en större plats mer än sin egen.
 
jag packade upp alla våra undanlagda bebissaker och sorterade.
när jag fick undan de saker jag ser som Tildas och alla flickkläder,
värkte det till i hjärtat och jag kom på mig en halvtimme senare
- där satt jag i samma position och bara stirrade ut genom fönstret,
Tildas rosa och mjuka snutte höll jag i händerna.
det blev så tydligt, så konkret att Tilda och allt som hörde därtill är borta.
allt vi fixat för att hon skulle ha det, för att hon skulle kunna leva sitt liv med oss.
allt det fick jag stoppa tillbaka ner i en låda för hon kommer aldrig att behöva det.
 
jag ville bara vara klar med denna graviditeten och få min bebis.
hålla mina varma, lilla, levande bebis i min famn.
känna hjärtat slå och lungorna ta andetag.
aldrig någonsin vill jag behöva lyfta upp en livlös, kall kropp i min famn.
sitta bredvid mitt barn när hjärtat slutar slå och livet rinner ifrån oss.
jag vill bara få min lilla pojk i min famn och känna hans liv.
leva resten av mitt liv tillsammans med mina barn.

Kommentarer
Postat av: I & A´s mamma

<3

2012-08-01 @ 21:19:33
Postat av: Tanna

<3
Du skriver så vackert. Jag har en son, och när jag blev gravid tänkte jag att jag skulle få en dotter.... Men min bebis är min bebis oavsett kön och skulle inte kunna tänka mig nån annan bebis än min. Flummigt det vart nu....

2012-08-01 @ 21:44:22
URL: http://tannaodevil.blogg.se
Postat av: Tilda

<3 Det är så sant som du säger... Man har en saknad av ngt som aldrig kan fyllas igen <3 Och längtan av ett litet, varmt, liv i sin famn för att få se det växa upp och bli större. Det är så svårt att förstå, men om det så bara är lite i taget. Så förstår man nog känslorna allt mer ju längre tid som går.

2012-08-01 @ 21:46:19
Postat av: Mw

Du skriver så väldigt fint och gripande. En begåvning att kunna formulera sig som du! Tyvärr är det en väldigt sorglig historia och jag hoppas så att allt går bra för dig och din familj.

Kram från en trogen läsare, som kom att följa dig och din familj av en slump.

2012-08-01 @ 21:58:55
Postat av: Mw

Du skriver så väldigt fint och gripande. En begåvning att kunna formulera sig som du! Tyvärr är det en väldigt sorglig historia och jag hoppas så att allt går bra för dig och din familj.

Kram från en trogen läsare, som kom att följa dig och din familj av en slump.

2012-08-01 @ 21:58:57
Postat av: Mw

Du skriver så väldigt fint och gripande. En begåvning att kunna formulera sig som du! Tyvärr är det en väldigt sorglig historia och jag hoppas så att allt går bra för dig och din familj.

Kram från en trogen läsare, som kom att följa dig och din familj av en slump.

2012-08-01 @ 21:58:59
Postat av: Veronica

Hej!
Vi har aldrig träffats men jag såg en länk till din blogg på FB när ni precis förlorat ert barn sen har jag bara fortsatt läsa.
Jag vet precis vad du menar när du säger att man bara vill hålla ett barn i sina armar.
Hoppas allt går bra denna gången och stort Grattis till lille bror som du väntar.

2012-08-02 @ 09:10:59
URL: http://enlattemammasliv.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0