AFTONBLADET

vet inte om, eller hur, det kommer publiceras.
men känner en viss oro och delvis förundran smyga sig på.
om jag knappt kan förmedla känslor, tankar och upplevelser själv,
och då bloggar jag i genomsnitt två inlägg om dagen,
hur ska då en timmes samtal och en artikel kunna vara rättvis?
lite skrämmande och lite spännande. en främling ska skriva om det käraste.

så hittar man hit från tidningen av någon anledning
(eller till artikeln från bloggen, ägget versus hönan symptomet...)
inga tankar är för dumma, inga frågor är för korkade.
jag vet det berör, jag vet man ställs med massa frågor och tankar.
shoot - jag svarar, förklarar och berättar gärna.
annars säger jag ifrån.
jag kan bli arg, sårad och ledsen av frågor och tankar.
men aldrig personligen, så länge det är av omtanke och vänlighet.
jag blir arg för att jag kan svara på frågor och tankar kring att förlora ett barn.
det är det som gör mig arg. som får mig att se svart och vråla till.
det är inte på dig, det är på situationen.
så fråga på, fundera och bearbeta sorgen med mig.

sedan Tilda dog, att det var ett faktum, bestämde jag mig.
mitt barn får inte dö förgäves.
om det så bara kan rädda ett barn, en familj från smärta och sorg,
då är det värt att kämpa i min döda dotters namn.
sprider vår historia, delar med av vår berättelse. med en öppen dörr.
med Tilda, för Tilda ❤


Kommentarer
Postat av: Joanna

Tack för en bra och viktig artikel!

2012-12-30 @ 20:49:50
Postat av: susanna svensson

Artikeln var mycket bra, men utan den moderna läkarvården skulle 100 tals barn dö i detta virus varje säsong och det gör säkert så också i länder utan en utbyggd sjukvård. Men du gör helt rätt i att varna hur bra vård vi än har så är den bästa vården den förebyggande att göra allt för att nyfödda och så framför allt förtidigt födda barn eller barn med andra hälsoproblem inte kommer i kontakt med detta virus

2012-12-30 @ 21:03:01
Postat av: Annelie

beklagar verkligen! <3 vill inte ens tänka tanken att förlora min son (7mån)
Ni verkar va ett starkt par med stark vilja!
tänder ett ljus för Tilda <3

2012-12-30 @ 21:47:37
Postat av: Anonym

Hittade hit från Aftonbladet! Bra att du berättar, min dotter var fem när hon fick RS och det var ju ingen fara för henne. Det enda jag tänkte på då, var alla småsyskon i hennes närhet!

2012-12-30 @ 22:42:40
Postat av: ida

Beklagar sorgen. Vi är just nu inlagda på neo i Gävle med vår dotter som föddes vecka 29+5. Har gått otroligt bra hittills. Vi har en son på 15 månader som också föddes för tidigt men i vecka 34+1. Han hade det mycket kämpigare med andningen än dottern trotts att han va äldre och större.Men de verkar bli 6 veckor vårdtid nu mot 2 med sonen.+inskrivning med permiss... Vi har suttit och funderat hur vi ska göra med sonen och dagisinskolning när vi kommer hem. (Om ca 3 veckor)Tack vare dig, din blogg, artikel och Tilda så kommer vi skjuta upp dagis till maj då säsongen borde vara slut för RS. Så tack för att du öppnade våra ögon och för att du delar med dig!
Gott nytt år och pissa på 2012!

2012-12-31 @ 11:06:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0