DIY BABY NEST

finns sjukt många fina baby nest att både köpa och sy.
här på Neo byter man sängkläder var dag för hygienen.
här snurrar man dina egna baby nest.
detta tog jag med hem och hade i sängen, vagnen, vaggan...
nu har jag sjukhusets saker här,
men hemma använde jag filtar, babylakarn och handdukar.
 



simple as that!
nu har Olle värmesäng och har sitt nest där i.
när han ska samsova med oss bäddar vi upp ett nest mellan oss också.

ett nest har man, framför allt till premarurer,
för att bona om dom och ge dom trygghet.
mororeflexen (fallreflexen) slår till konstant på premarurer.
dom är väldigt flaxiga och spretar med ben och armar.
de ska ju ligga inbäddade i livmoderns trygghet.
så därför är det viktigt att de har något som tar emot fötterna.
det är viktigt att armarna inte kan vifta okontrollerat.
de behöver något att kunna greppa och hitta trygghet i.
det är med andra ord jätte skrämmande upplevelse för dom att flaxa.

detta är behov som även en fullgången bebis har.
tänk dig själv att kastas ut i denna oändligt stora, livsfarliga värld!
men givetvis är en fullgången mer mogen för nya världen.
men det är inte fel att anamma lite av Neos kunskap...

så när Olle bäddas ner får han en tunn filt först,
den ger värme, närhet och något att hålla i (och bläckfisken).
sen får han något som spänner åt honom, räcker med tygremsa.
överst får han ett lite större tjockare täcke som behåller värme.
så de få stunder han inte ligger KMC hos mig,
så ligger han nerbäddad tryggt i sin värmebädd.
(även om han inte är speciellt förtjust i den, ska vara mamma...)

dageb tips och trix :) en uttråkad midsommardag.
nu ska jag dusch och vänta in mormor och morfar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0