SMÄRTAN ATT BLI FÖRÄLDER

livet blev livsfarligt i samma stund jag blev mamma.
allt blev farligt.
aldrig förr har jag levt med så mycket känslor.
oro, rädsla, ångest, stress...

för där låg hon ju - helt hjälplös.
fullkomligt inkompetent att klara sig själv.
går jag nu kommer du att dö.
men där låg hon ju - mitt barn.
livs levande på mitt bröst.
nu är jag mamma!
och hand i hand med all obeskrivlig lycka och kärlek,
så kom andra spektrat av känslor och tankar också.

Nova 2750g stor och nykläckt

liten novafis med sin snutte och sond

för varje tår som fälls längs mina barns kinder,
gråter mitt hjärta det dubbla,
för varje skrapsår som gör ont på deras knä,
smärtar det i djupet av min själ.
ett ständigt tänk plågar mig alltid
"mår mina barn bra?"
och tusen följdfrågor på det...
har dom varit trygga? har de fått känna sig speciella?
har de varit involverade? har dom vänner?
är dom omtyckta? fick dom tröst idag? 
har de fått äta sig mätta? har de ont? sover de gott?

man är inte mer än människa,
jag är bara mamma.
jag har ångest för igår och oroar mig för imorgon. 
men måste aktivt stanna upp och andas.
här, nu och inget annat ögonblick är vad jag har.
jag kan bara njuta av nuet och göra något av det.
det som komma skall imorgon kan jag inte styra idag.
det som hände igår har redan hänt.

en dag i taget. en stund åt gången.
jag vill inte ångra något imorgon som jag gjorde idag.
tänk vad kärlek till ett litet liv kan göra frågor stora.
jag älskar ju bara mina barn,
och hade jag kunnat hade jag skyddat de mot världen.
men verkligheten är närmre än så.
jag måste rusta dom att klara livet och världen.
lära dom hantera hinder, lösa problem,
och framför allt - njuta av kärlek och lycka här och nu.



Kommentarer
Postat av: Tilda S.E

Kunde inte skrivit det bättre själv.. Precis så är det. Och ibland måste man bara påminnas om att man inte kan ändra vad som oväntat kommer imorgon. Man kan bara rusta sig själv och sina barn att hantera det på bästa möjliga sätt <3

2015-06-30 @ 20:35:27
Postat av: Anonym

Hur går det m Olle? Bättre puls/färg nu?

2015-07-01 @ 09:51:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0